Búcsúbeszédében Jézus így szólt tanítványaihoz: „Még sok mondanivalóm volna nektek, de nem vagytok hozzá elég erősek. Amikor azonban eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet titeket a teljes igazságra. Nem magától fog beszélni, hanem azt mondja el, ami...
Jótékonysági koncertet szerveznek a perbáli Szent Anna-templom javára
2019. február 22. péntek, 12:19
„Mindnyájan egyért” mottóval jótékonysági koncertet szerveznek a tűzben súlyosan megrongálódott perbáli katolikus templom javára március 17-én, vasárnap a budapesti MOM Kulturális Központ színháztermében.
KÉPGALÉRIA – Klikk a képre!
Január 1-jén az esti órákban tűz ütött ki a perbáli katolikus templomban. A Szent Anna-templom barokk főoltára teljesen elégett, és a benne található két áldoztató kehely is megsemmisült. Elégtek a főoltár dobogóját letakaró szőnyegek; megsérült a templom védőszentjeit ábrázoló, a főoltár mögött függő oltárkép.
A főoltár melett található freskó a hő és a füst hatására súlyosan károsodott, a keresztelőkút megperzselődött. Az oldalfalakon és a boltozatokon sűrű füstlerakódások képződtek; a főoltártól 15 méterre található orgona sípjain a festékréteg felhólyagosodott a hőtől. A helyszínre érkező fővárosi hivatásos tűzoltók, a megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett vízsugárral előbb körülhatárolták, majd eloltották a tüzet.
A kár részben eszmei, hiszen a főoltár az 1800-as évek elején készült, gazdagon díszítették fafaragványokkal. A templom külső felújítása az elmúlt évben fejeződött be, belső felújítását tervezték – a tűz okozta károk elkerülhetetlenné teszik mielőbbi megkezdését. A helyreállításra, illetve a templom belső megújulására adományokat gyűjtenek a Perbáli Római Katolikus Plébánia számlaszámán: 11103303-75013736-36000001.
A MOM Kulturális Központ Színháztermében március 17-én, vasárnap 18 órakor kezdődő, „Mindnyájan egyért” mottóval szervezett jótékonyságú koncerten fellép Hegedűs Endre Kossuth-díjas zongoraművész, a Magyar Örökség-díjas Szent Efrém férfikar és a V.S Guitar Orchestra.
A zenei est végén Spányi Antal székesfehérvári megyéspüspök köszöni meg az előadóművészeknek fellépésüket és a jelenlevők részvételét, segítségét.
A koncert teljes bevételét a tűzkárt szenvedett perbáli plébánia részére gyűjtik, az egyedülálló barokk oltár újjáépítésére.
Forrás és fotó: Székesfehérvári Egyházmegye
Magyar Kurír
http://egyhazzene.hu/
Advent Zenés Áhitat
2018.12.08-án 19 órakor az Ócsai Római Katolikus Templomban.
Fellép:
Szabóki Tünde
Cser Péter
Cser Ágoston
ifj. Horváth Károly
Ócsai katolikus kórus
Zenei magaslatokon – Ünnepi évad indult a Margitszigeten
2018. július 1. vasárnap 16:58
Mégha a bombázások miatt 1944-től az újrakezdésig, 1949-ig, aztán a kissé leromlott játszóhely 1963–64-es pihentetésének, átgondolásának idejére, majd 1982–83-ban, a nagy rekonstrukció kényszerszünetében le is álltak a nyári előadások, tény: a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nyolcvanéves lett.
Látványos, nagyszabású operák, zenés és prózai produkciók, balettek és „folkestek” helyszíne 1938 óta a Budapest centrumába, a város legnagyobb parkjába, a szecessziós víztorony tövébe telepített – kezdetben háromezer-ötszáz, jelenleg kétezer-nyolcszáz nézőt befogadó – csillagtetős intézmény.
Az elmúlt évtizedek alatt igencsak tekintélyesre nőtt az itteni klasszikus zenei, operai repertoár. A játékok kitűzött és elvárt nemzetközi színvonala olykor ugyan megingott, a kínálat időnként átmeneti nehézségek miatt gyérült és szürkült, a nyolc évtized mérlegét megvonva, összességében mégiscsak túlmutat a szokásos nyári „arénafesztiválok” populáris jellegén. Verdi és Puccinioperái, Bizet Carmenje, MascagniParasztbecsülete és Leoncavallo Bajazzókja persze kötelező darabok a szabadban, de már képviseltette magát műveivel Gounod, Wagner, Erkel, Mozart, Bellini, Boito, Gershwin, Muszorgszkij és Goldmark is.
Sera Goesch a Salome címszerepében lép fel
Richard Strauss életműve, így az idén műsorra tűzött Salome sem illeszthető a felhőtlen kikapcsolódást nyújtó, könnyebb alkotások sorába. A formabontásra kész zenei titánból higgadt késő romantikussá szelídült német mestertől ráadásul nem is ez az első darab a Margitszigeten: Puccini Angelica nővér című egyfelvonásosával párba állítva, 1940-ben már megszólalt itt Strauss késői – a görög mitológiából merítő, költői szépségű – Daphnéja. Ezúttal a zabolátlan, vad ifjú zeneszerző 1904–1905-ben kelt provokatív „szecessziós” remeke kerül színre, amelyet Oscar Wilde túlburjánzó, színeket-hasonlatokat torlasztó szövegére komponált. Wilde újszövetségi ihletésű, de fantáziálásaiból építkező, fülledt hangulatú lélektani drámája Strauss láttató erejű zenéjével, nyugtalanító atmoszférájával több mint hatásos. Izgalmas, sokkolóan az. Aki egyszer látta-hallotta a Salomét, biztosan nem fogja elfelejteni.
Az előzetes tervek szerint ide szánták Anger Ferenc magyar–jordán koprodukcióban születő rendezésének bemutatóját, amelynek díszlete a bibliai történet eredeti evangéliumi helyszínét, a Vörös Győző által feltárt és jelenleg is kutatott szentföldi citadella, a Machaerus várkastély oszlopos udvarának rekonstruált mását jelenítette volna meg. Ezzel azonban még várni kell. Jóllehet a kultúrtörténeti szenzáció elmarad, cserében viszont Kocsár Balázs vezényletével a Margitszigeten búcsúztatják Szikora János nagy sikerű 1989-es klasszikus – ez alkalomra fölfrissített – operaházi rendezését. A minden tekintetben embert (énekest/színészt) próbáló – a Hétfátyoltánc kihívása miatt még kivételesen jó színpadi mozgást is igénylő – „közel-keleti” címszerepet ez alkalommal a pályafutása elején álló török szoprán, Sera Goesch alakítja. A szigetre visszatérő Komlósi Ildikó korábban a New York-i Metropolitanben próbálhatta ki magát Heródiásként, amelynek eredményéről DVD is tanúskodik. Heródes tetrarcha korunk egyik legjobb karaktertenorja, Gerhard Siegel lesz, Jochanaan (azaz Keresztelő János) pedig a világkarrierjét egyengető Szemerédy Károly.
Rigoletto: Giuseppe Altomare
A szabadtéri színpad műsorának és történetének mindig is részei voltak a nyáresti hangversenyek és gálák. Az 1943-as szezon ünnepi megnyitóját Kodály Zoltán és Sergio Failoni vezényelte, 1950-ben a Margitszigeten került sor a Budapestről távozó Otto Klemperer búcsúkoncertjére, az Oscar-díjas Rózsa Miklós 1974-ben saját filmzenéit dirigálta, húsz évvel később Zubin Mehta lépett fel az ősfák lombíve alatt az Izraeli Filharmonikusokkal... Korunk teherbíró repertoár-dirigense, a Metropolitan és a Wiener Staatsoper „állandója”, Marco Armiliato 1997-ben, a három szoprán (Cassello, Esperian, Lawrence) estjén tette le a névjegyét nálunk. A szigeti produkciókat irányító jeles karmesterek nevei között feltűnt Ferencsik János, Lamberto Gardelli, Kobayashi Ken-Ichiro és Kocsis Zoltán, akitől Hamar Zsolt vette át az évadnyitós stafétát a Nemzeti Filharmonikusok élén. De volt itt már gálája José Curának (2003), zengzetesen beharangozott, feltörekvő új „három tenoroknak” és más ifjú „világsztároknak” is. És valóban akadtak igazi meglepetések. Az idei húzónév az uruguayi basszbariton, Erwin Schrott,aki július 15-i estjén az operától a tangóig kalandozik majd – a nyár folyamán a Veronai Arénában Carment és Turandotot dirigáló – Francesco Ivan Ciampa vezényletével.
F. Scott Fitzgerald emblematikus „amerikai álom”-regénye, A nagy Gatsby Konstantin Meladze zenéjével és Dwight Rhoden koreográfiájával táncszínházi formában, a szentpétervári Mariinszkij Balett sztárszólistáinak főszereplésével elevenedik meg július 6-án és 7-én. A tavalyi sikert követően július 28-án visszatér a Béjart Ballet Lausanne;a társulat ezúttal A varázsfuvola adaptációját hozza Budapestre.
A nagy Gatsby
Augusztus 3-án és 5-én Verdi Rigolettójának címszerepét Giuseppe Altomare énekli a Margitszigeten. Az olasz drámai bariton tavaly PucciniTriptichonjában a komikus dantei karakter, Gianni Schicchi bőrébe bújva mutatkozott be az Erkel Színházban. Altomare legfőbb terepe azonban a bel canto világa, s különösen Verdi tépelődő, tragikus sorsú figurái állnak közel hozzá. Szélesebb körű ismertségre a horrorfilmes Dario Argento által rendezett, DVD-n is megjelentetett 2013-as novarai Macbethtel tett szert. Mantuai hercegként a kiváló mexikói lirico-spinto tenor, Arturo Chacón-Cruz lép föl, akit 2007-ben a Bartók+… Miskolci Nemzetközi Operafesztivál akkori ügyvezetője, Bátor Tamás hívott meg először Magyarországra, aztán 2015-ben, az Operaházban énekelt megrázó Werther-premiert.
A Müpában nemrég értek véget a Budapesti Wagner-napok. A bolygó hollandi, a Trisztán és Izolda és a Tannhäuser minden tekintetben fesztiváli, világszinten magasan jegyzett előadásait követően kezdődik a jubileumi szezon a szigeti szabadtéren. Jó lehetőség a zenei elvonási tünetek orvoslására. Így nyáridőben sem kell nélkülöznünk az örökre velünk maradó, s nem is oly nehéz magas kultúrát.
Fotó: Budapesti Nyári Fesztivál
Pallós Tamás/Magyar Kurír
Vácra látogatott a waweli székesegyház énekkara
Baráti és szakmai találkozó keretében, közös koncertet is adva töltött együtt néhány napot Vácon július végén a krakkói katedrális énekkara és a váci székesegyház Szent Cecília kórusa.
A két székesegyház kórusának karnagyai és tagjai zeneművészeti és pedagógiai téren cseréltek tapasztalatot. Közös koncertjükön lengyel és magyar zeneszerzők művei hangzottak el a különféle zenetörténeti korszakok és a közelmúlt egyházi kortárs zenéjének gazdag terméséből.
Bár térben távol működik egymástól a két székesegyházi kórus, tagjaiknak ugyanaz a céljuk és szándékuk: Isten dicsőítése, valamint az emberek szívének és lelkének Istenre hangolása az egyházi ének és zene eszközével. Érezhető volt mindez a székesegyházi közös hangverseny légkörében is, amikor a waweli katedrális kórusa Andrzej Korzenjowski vezetésével, a váci székesegyház kórusa Varga László vezényletével a meditációtól az ujjongásig minden érzelmi régiót bejárt. A közös megszólalás ezeket még tovább fokozta.
A két kórust Beer Miklós megyéspüspök is köszöntötte.
Forrás és fotó: Váci Egyházmegye
Magyar Kurír
Zeneakadémia2016.05.27 19.00
Solti Terem
Operavizsga
Szentivánéji Álom
Oberon: Meili Li
Titania: Brassói-Jőrös Andrea
Puck: Paizs Miklós
Lysander: Zou You
Theseus: Szűcs Attila
Hyppolita: Fürjes Anna
Demetrius: Erdős Attila
Hermia: Bojtos Luca
Helena: Nagy Zsófia
Bottom: Gaál Csaba
Quince: Tóth-Pál Mátyás
Flute: Kristofori Ferenc
Snug: Pataki Bence
Snout: Farkas András
Starveling: Cser Ágoston
Kórus: Imai Ayane Dani Zsuzsa Yoshida Makiko Utasi Melani Békefi Edina Sipos Katalin
Dramaturg: Kenesey Judit
Díszlet: Khell Csörsz
Jelmez: Füzér Anni
Közreműködik : Budapesti Vonósok
Vezényel: Dominic Wheeler
Rendező: Szabó Máté
A Zeneakadémián megvalósuló Operavizsga-produkciók – a rendező szavaival élve – a műfaj olyan ősi, tiszta formáját képesek visszaadni a közönségnek, ahol nincsenek kötöttségek, és csak egyetlen vezérelv van, a játék és a felfedezés öröme. A vizsgaelőadásokon a Zeneakadémia ének szakos hallgatói kerülnek reflektorfénybe, akik merészségükkel és frissességükkel évről évre nagy sikerrel mutatkoznak be az új zenés színházi élményekre nyitott közönségnek. A nagy operaházak világával szemben az Operavizsgákat nem köti produkciós vagy eladhatósági kényszer, így mind a rendező, mind az előadók bátran felvállalhatják az igazán izgalmas előadásokhoz elengedhetetlen rizikókat, és a legnagyobb művészi szabadsággal nyúlhatnak a művekhez. 2016-ban Benjamin Britten Szentivánéji álom című operája kerül színre, amely csodálatos elemeivel, szellemes fordulataival és őszintén emberi pillanataival kiváló terepet nyújt a fantáziadús ötletek megvalósítására és az előadói képességek kiteljesítésére. A Szentivánéji álomban két világ találkozik: az emberi és a tündéri, a valóság és a fantázia keverednek egymással nemcsak a shakespeare-i történetben, de Britten hihetetlenül színes, folyamatosan alakot változtató zenei szólamaiban is.
Rendező: Zeneakadémia Koncertközpont, Magyar Állami Operaház
A King’s Singers-szel a MÜPÁ-ban
Időpont: 2016. április 19. 19:30 •
Közreműködik:
Szent Efrém Férfikar (karigazgató: Bubnó Tamás )
Morley, Reger, Ligeti, Bartók, Biebl, Kodály es Bob Chilcott művei, valamint válogatás a The King's Singers repertoárjának népszerű fejezeteiből.
A királyi énekegyüttes immár visszajáró vendég Budapesten, a fellépéseket mindig óriási érdeklődés előzi meg. Programjaik a reneszánsz madrigáloktól az éppen divatos slágerek feldolgozásáig terjednek, éterien tiszta hangzású énekük ma már fogalom.
Negyvenhat év, több mint kétezer zenemű, több mint százötven lemez, két Grammy-díj, mintegy kétszáz kortárs mű bemutatója, sok ezer telt házas koncert Európában, az Egyesült Államokban és a Távol-Keleten. Ezek a számok jellemzik napjaink egyik, ha nem a legjobb a cappella énekegyüttesét, amely 1968. május 1-jén mutatkozott be a Queen Elizabeth Hallban.
Annak ellenére, hogy a mintegy öt évtized alatt eddig huszonkét énekes fordult meg az együttesben, a The King's Singers olyan utánozhatatlan hangzáskultúrát képvisel, amely csak a Bécsi Filharmonikusok vagy a Berlini Filharmonikusok hagyományához mérhető. Amiben ezek az úriemberek valóban egyediek: mindenféle zenét világszínvonalon szólaltatnak meg, ugyanolyan lelkesedéssel, összeszokottsággal, profizmussal, legyen szó reneszánsz motettáról, miséről, sanzonról, romantikus kórusdalról, spirituáléról, kortárs műről vagy akár popslágerről.
Libanoni énekesnő lép fel a Szent Efrém Férfikarral a Szent István-bazilikában
Április 12-én, az ortodox húsvét ünnepén a libanoni Abeer Nehme különleges imádságos dallamokat énekel a Szent István-bazilikában a Szent Efrém Férfikarral – tájékoztat az énekegyüttes honlapja.
A Szent Efrém Férfikar Orientale lumen(Kelet világossága) című sorozatának áprilisi hangversenyén bemutatkozik a magyar közönség előtt Abeer Nehme. A hazájában, Libanonban sztárként ünnepelt énekesnő első magyarországi fellépése lesz ez, olyan különleges programmal, amely soha nem hangzott még el hazánkban: szír-maronita, arameus, libanoni-melkita, grúz, örmény, görög és szláv-balkáni himnuszok, vallásos énekek csendülnek majd fel a művésznő hatalmas hangterjedelmű és egyedi színű hangján.
Abeer Nehme művészetével közvetítő szerepet tölt be a különböző zenei stílusok (világzene, opera, tradicionális arab zene, görög-bizánci egyházzene), a világvallások, az arab és a nyugati kultúrák között. A kanun nevű, citerához hasonlító hangszeren tanulva szerzett diplomát a Saint-Esprit de Kaslik Egyetemen. Fellépett többek között a Szír Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, és számos fesztivál szólistája volt, két alkalommal énekelt a vatikáni VI. Pál-teremben is.
Abeer 2013 őszén találkozott a Szent Efrém Férfikarral, amikor egy társadalmi, etnikai kérdéseket feldolgozó tévéfilm műsorvezetőjeként forgatott Magyarországon. Felkeltette érdeklődését az a hír, hogy Budapesten van egy férfikar, amely a bizánci egyházzenei örökség kutatásával és megszólaltatásával foglalkozik. A Bakáts téri plébániatemplomban felhangzó férfihangok olyan hatással voltak Abeerre, hogy kilépve szerepköréből improvizálni kezdett az efrémesek iszón-hangjaira (a bizánci zenére jellemző mély, hosszan tartó basszus hangok). A férfikart nem kevésbé érintette meg az elragadó személyiségű és hangú énekes, és azonnal tervezgetni kezdték az együttműködést. Első közös koncertjüket egy évvel később, 2014 júniusában, a marokkói Fez városában adták: a nagy múltú szakrális fesztivál nyitó hangversenyén majd négyezer ember hallgatta őket, köztük a király hitvese, Lalla Salma hercegnő, aki szívélyesen gratulált a keresztény zenéket éneklő libanoni és magyar zenészeknek.
Egy csodás hang Libanonból – Abeer Nehme
Helyszín: Szent István-bazilika
Időpont: 2015. április 12., vasárnap, 20.00
A teljes árú jegy 3500 Ft, a kedvezményes (diák/nyugdíjas) 2500 Ft.
Fotó: Szentefrém.hu
Magyar Kurír
Különleges új hangszert mutatnak be a budapesti Szent Teréz-templomban
A Mandel Róbert hangszerkészítő által megalkotott isonos nevű hangszer lényegében egy „kétszemélyes basszus tekerőlant”. Első nyilvános megszólaltatására március 28-án, szombaton 17 órakor kerül sor a budapest-terézvárosi Avilai Nagy Szent Teréz-plébániatemplomban. A Fidelio.hu összefoglalója.
A hangszer neve a görög iszón kifejezésből ered, mely a görög-bizánci éneklésben nagyon fontos szerepet játszó, hosszan tartó, lassan mozduló, a végtelenséget és a transzcendenciát idéző, zeneileg a dallamhoz simuló basszus énekhang megnevezése.
Mandel Róbert zeneművész, hangszerkészítő, hangszer-restaurátor és Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar karnagya és művészeti vezetője beszélgetése nyomán – amelyet az egyik közös koncertjük után folytattak két évvel ezelőtt – vetődött fel a kérdés: vajon a mély férfihangok iszón-éneklése megjeleníthető-e, leképezhető-e egy instrumentumon. Pár héttel utána Mandel telefonon jelezte Bubnónak: fejében kész az a hangszer, ami képes erre, s már nevet is talált neki: isonos. Ez a furcsa instrumentum külalakját tekintve is szép és sokat ígér, és hangja is zengő, telt és mégis átható.
Az új hangszer első megszólalásának ideje és helye sem véletlen, ezen a napon született ötszáz évvel ezelőtt Avilában Szent Teréz, aki a budapesti terézvárosi plébániatemplom védőszentje, nagy misztikus, a sarutlan kármelita rend alapítója, Spanyolország patrónája. A belső várkastély címmel a tiszteletére összeállított misztériumjátékot mutatják be (ez egyik leghíresebb könyvének a címe) a Szent Efrém Férfikar, a Budapesti Énekes Iskola, Rajk Judit, Mandel Róbert és Mezei János közreműködésével, Bubnó Sarolta, Bubnó Hedvig és Mohai Gábor narrációjával, Bubnó Tamás művészeti irányításával.
Fotó: Szent Efrém Férfikar honlapja
Magyar Kurír
Ortodox férfikar lép fel Debrecenben
Kelet világossága címmel 2015. január 12-én este 19 órától egy különleges hangverseny kerül megrendezésre Debrecenben.
A világszerte ismert Orosz Ortodox Szólisták lépnek fel, Georgij Szmirnov zeneszerző-karnagy vezetésével. A 16 tagú férfikórus mellett a Lautitia gyermekkar előadása is meghallgatható Nemes József karnagy vezetésével.
A hangversenyt a Hajdúdorogi Egyházmegye rendezi; helyszíne a debreceni Református Nagytemplom.
A 2015. január 12-én 19:00 órakor kezdődő hangversenyre jegyek vásárolhatók Debrecenben az Attila téri Görögkatolikus Egyházközségi Irodában és a Kölcsey Központ jegyirodájában, valamint Nyíregyházán a Szent Atanáz Könyv- és Kegytárgyboltban.
A felnőtt jegyek 2000 Ft-ért, a diákjegyek 1200 Ft-ért kerülnek értékesítésre.
Kamarakoncertek a kolozsvári ferencesek egykori refektóriumában
Negyedik alkalommal szervezik meg a deCAMERon 10+ Nemzetközi Kamarazene-fesztivált november 5–13. között Kolozsvárott. A műemlékvédelmi konferenciával egybekötött zenei rendezvényt a Kolozsvári Kamarazenei Műhely Egyesület és a Romániai Építészkamara szervezi – adja hírül a Krónika.ro.
A deCAMERon fesztivál fő célja, hogy ráirányítsa a figyelmet az igényes kamarazenére. „Különösen fontosnak tartjuk, hogy kolozsvári és nem csak kolozsvári zenekarok művészeit bemutassuk a közönségnek, ugyanis nagyon sokan nem tudják, milyen magas szinten muzsikálnak ezek a zenészek” – mondta Kostyák Előd fesztiváligazgató, a Kolozsvári Kamarazenei Műhely Egyesület elnöke, aki a jászvásári Ad Libitum vonósnégyest és a magyarországi Lakatos György fagottművészt emelte ki a fellépők közül.
Mint kifejtette, a rendezvény ötletét részben a marosvásárhelyi Tiberius-hét – Nemzetközi Kamarazene-fesztiválból merítették. Átjárás van a hasonló rendezvénysorozatok között, jelenleg Erdély-szerte öt ilyen fesztivált szerveznek évente, Marosvásárhelyen és Kolozsváron kívül még Besztercén, Székelyudvarhelyen és Árkoson.
Az „átjárás” azt jelenti, hogy november 6–7-én a marosvásárhelyi fesztivál több résztvevője fellép Kolozsváron, illetve a fesztivált hagyományosan a Tiberius vonósnégyes koncertje nyitja meg. Szintén hagyomány az immár negyedik alkalommal megrendezett fesztiválon, hogy november 10-én Szövérdi Márton-emlékkoncertre kerül sor.
A zárókoncert kivételével valamennyi rendezvénynek a kolozsvári ferences kolostor refektóriuma ad otthont. Guttman Szabolcs, a Romániai Építészkamara erdélyi szervezetének elnöke a sajtótájékoztatón elmondta: a deCAMERon fesztivál keretében tíz napon át este hattól háromnegyed hétig „tömör” építészeti beszélgetésekre kerül sor.
Az előadásokon szó lesz Kolozsvár belvárosának különleges értékeiről, és arról, milyen lehetőségek vannak az értékek bemutatására. Számba veszik a műemlék épületek belső tereit, de a városrendezés szempontjából fontos nyílt tereket is. A beszélgetések után a kolostor egykori konyhájában minden este állófogadással várják az érdeklődőket, majd a koncertek következnek.
Koncertek Szegeden a a Fogadalmi Templomban Vasárnap esti dicséretek A programsorozat keretében havonta egy-egy vasárnap este, meghívott szólista vagy kisebb együttes látja el a Fogadalmi Templomban a 18.00 órai szentmise zenei szolgálatát, majd utána kb. 20-30 perces minikoncertet ad.
június 15. 18.00 – Vajda Júlia énekművész és Natalia Gorbunova hárfaművész
Forrás: Szegedi Dóm
Daniel Harding és a Londoni Szimfonikus Zenekar
Schubert: VIII. (h-moll, "Befejezetlen") szimfónia, D. 759
Mahler: I. (D-dúr, "A titán") szimfónia
Azt mondják, a karmester ötvenéves korában kezd el valódi karmesterré válni. Akadnak azért olyan kivételek is néhányan, akik a harmincas éveikben járnak, és a világ legrangosabb zenei együttesei hívják vendég dirigensnek, művészeti vezetőnek őket. Daniel Harding is közéjük tartozik. Az 1975-ben született brit fiatalembert először Simon Rattle vette maga mellé asszisztensnek, majd a Berlini Filharmonikusok zeneigazgatója, Claudio Abbado. Ennél jobb ajánlólevél aligha szükséges a világhírhez. Harding huszonegy évesen vezényelte először a patinás német zenekart, és a BBC Proms történetének legfiatalabbjaként lépett fel a Royal Albert Hall 5500 fős közönsége előtt. Szédítő adatok ezek, főleg ha hozzávesszük, hogy Harding állítólag sosem tanulta a karmesterséget. A Manchester Unitednek szurkoló oxfordi muzsikus 2003 óta a Mahler Kamarazenekar vezetője, ma már örökös karmestere - velük járt Budapesten 2009-ben -, a Svéd Rádió Zenekarának első karmestere volt 2007 és 2012 között, s Riccardo Muti helyett 2005-ben ő vezényelte a milánói Scala évadnyitó előadását, amelyet azóta számos nagy sikerű operaprodukció követett, nemcsak Milánóban, hanem például a Salzburgi Ünnepi Játékokon is, a Bécsi Filharmonikusokkal. Harding a száztíz éve alapított, Valerij Gergijev vezette Londoni Szimfonikusoknak 2006 óta első vendégkarmestere. Nemcsak az ő, hanem a brit vezető zenekar repertoárján is kiemelkedő helyet foglal el Mahler, akinek Budapesten bemutatott, sodró lendületű, fiatalkori üdeségtől, humortól, frissességtől áthatott alkotását hallhatjuk Schubert VIII. szimfóniája után.
Rendező: Művészetek Palotája
Jegyinformáció
Erre az előadásra jegyét a Művészetek Palotája saját jegypénztáraibanEdenred Ticket Culture & Sport- és Top Prémium ajándékutalvány, Sodexo Kultúra-, Bónusz és Ajándékutalvány, Puebla Ajándék- és Kultúra utalvány, Kultúra- és Ajándék Erzsébet-utalvány, Művészetek Palotája ajándékutalvány ellenében, valamint a SZÉP-kártya szabadidő keretének terhére is megvásárolhatja.
Virágvasárnapi hangverseny
Virágvasárnapi hangverseny április 13-án vasárnap 18 órakor a Szentendrei Református Gimnázium kápolnájában a Musica Beata Vegyeskar, a szentendrei Református Kórus és az Új Szentendrei Kamarazenekar közreműködésével.
Műsor: J.S. Bach: Korálok A.Vivaldi: Gloria G.F.Händel: Halleluja a Messiás oratóriumból Szólisták: Tatai Nóra és Ruszó Alexandra – ének Vezényel: Bokorné Forró Ágnes – karnagy és Gál Tamás Liszt-díjas karmester.
Belépődíj elővételben: 1000 Ft (Tourinform Iroda, Szentendre, Dumtsa Jenő u. 22.) A helyszínen: 1500 Ft
Talán nem túlzás, ha koncerttörténeti szenzációként említjük a Filharmónia legújabb vállalkozását, a Britannia aranykora elnevezésű hangversenysorozatot, mely az 1500 és 1700 közötti két évszázad csodálatosan gazdag angol egyházzenei örökségét mutatja föl. A Szent István Bazilikában rendezendő négy koncert az egymás után következő uralkodók korából meríti zenei anyagát, időrendi sorrendben VIII. Henriktől III. Orániai Vilmosig. Az előadók londoni illetőségű, nemzetközi rangú, világhírű együttesek.
New London Consort koncertje
2014. június 25., 20:00
A Philip Pickett vezette New London Consort a legismertebb (elismertebb) reneszánsz és barokk zenét játszó együttes napjainkban. A programok összeállításánál remekül ötvöződik a korhű előadásmód a szórakoztatással. Repertoárjukon Bach és Vivaldi művein kívül előtérbe helyezik Monteverdi és Biber műveinek bemutatását is.
Purcell, királyi orgonista-zeneszerzőként, számos művet komponált II. Jakab és lánya, Mária felkérésére, illetve tiszteletükre.
Purcell HARMONIA SACRA O sing unto the Lord In Thee, O Lord, do I put my trust Why do the heathen Rejoice in the Lord alway Trumpet Sonata Man that is born of a woman In the midst of life we are in death Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts An Evening Hymn Te Deum & Jubilate
Forrás: a Filharmónia Budapest koncertje
J. S. BACH: MÁTÉ-PASSIÓ
TON KOOPMAN ÉS AZ AMSTERDAM BAROQUE
2014. április 16. 19:30 - 22:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Közreműködik: Hana Blaľikova - szoprán, Maarten Engeltjes - alt, Tilman Lichdi - tenor, Jörg Dürmüller - tenor (Evangelista), Klaus Mertens - basszus, Falko Hönisch - basszus (Jézus), Amsterdam Baroque Choir (karigazgató: Frank Markowitsch), Budapesti Énekes Iskola (művészeti vezető: Bubnó Tamás) Vezényel: Ton Koopman
Mozart halálánál húzom meg a vonalat, nyilatkozta Ton Koopman, a hetvenes-nyolcvanas években virágzott historikus mozgalom egyik kiemelkedő képviselője. Pályatársaival ellentétben ő soha nem engedett a csábításnak, hogy Mozarton túli zenéket szólaltasson meg. Bachra tette fel az életét, és aligha él ma olyan ember, aki többet tudna a barokk mester zenéjéről, mint ő. Karmesterként, csembalistaként és orgonaművészként lemezre vette többek között Bach összes kantátáját, oratorikus és orgonaművét, de összkiadást indított útjára a Bach-előd Dietrich Buxtehude műveinek felvételeiből is. 2014-ben hetvenedik születésnapját ünnepli, így túlzás nélkül elmondható, hogy fél életét együttesével, az 1979-ben alapított Amsterdam Baroque társaságában töltötte. Emellett természetesen számos zenekar meghívásának tesz eleget, 2011 és 2013 között például a Clevelandi Zenekar foglalkoztatta rezidens művészként. Az Amsterdam Baroque Orchestra & Choir együttesekkel többször készített felvételt az európai zene egyik meghatározó művének számító Máté-passióból, amelynek budapesti előadása az évad egyik kiemelkedő eseményének ígérkezik. Egy oratorikus mű előadásakor nem kevés múlik az énekes szólistákon, de e tekintetben is nyugodtak lehetünk: ők is az élvonalat képviselik. A történeten végigkalauzoló evangélista szólamát például az a Tilman Lichdi szólaltatja meg, akinek teljesítményét chicagói bemutatkozásakor Peter Schreier tökéletességéhez hasonlították, és aki ugyanebben a szerepben Frieder Bernius vezényletével egyszer már elbűvölte a Müpa közönségét 2013 márciusában.
Rendező: Művészetek Palotája
Erre a koncertre jegyét a Művészetek Palotája saját jegypénztáraiban Edenred Ticket Culture & Sport- és Top Prémium ajándékutalvány, Sodexo Kultúra-, Bónusz és Ajándékutalvány, Puebla Ajándék- és Kultúra utalvány, Kultúra- és Ajándék Erzsébet-utalvány, Művészetek Palotája ajándékutalvány ellenében, valamint a SZÉP-kártya szabadidő keretének terhére is megvásárolhatja.
Érvényes Élmény-, illetve Ínyenc-kártyával a Müpa-kártya által nyújtott kedvezmény személyes vagy online vásárláskor is igénybe vehető.
Jegyárak: 4900, 6900, 9900, 12900, 16900 Ft
Mesterkoncert - Mozart-hangverseny
Klebelsberg Kultúrkúria | Április 06. | 19:30
Közreműködik: Kocsis Krisztián - zongora, Grazioso Kamarazenekar Vezényel: Kocsis Zoltán
Közelebb a közönséghez - így jellemezhetnénk Eckhardt Gábor Gradus ad publikum című sorozatát, melyen a fiatal muzsikusgeneráció legtehetségesebb tagjai mutatkoznak be. A Tavaszi Fesztiválon két ifjú zongorista, Szilasi Dávid és Kocsis Krisztián ad zongoraestet, mindketten édesapjuk nyomdokain haladnak (április 8.). Kocsis Krisztiánnal és Kocsis Zoltánnal nemcsak ekkor, hanem másnap is találkozhatunk, a Grazioso Kamarazenekar estjén a karmester apa és zongorista fia Mozart egyik zongoraversenyét adja elő. A kerület e két hangversenyen kívül a Kaláka felnőtteknek szóló estjével és a Duna Szimfonikus Zenekar Beethoven-koncertjével várja az érdeklődőket.
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus
Mátyás-templom | Március 21. | 20:00
Vivaldi: Gloria, RV 589 Mozart: Missa Solemnis, C-dúr, K 337
Az 1954-ben alapított, azaz idén 60 éves Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar a magyarországi komolyzenei élet meghatározó szereplője. 2011-ben Nemzeti Ifjúsági Zenekar címben részesült, értékteremtő munkájának köszönhetően 2013-ban kiemelt kategóriás együttes lett. A jubileumot az együttes egy ritkán hallható Mozart-misével is megünnepli. Az 1780-ban írt C-dúr mise Mozart utolsó befejezett miséje, a salzburgi időszak legvégén keletkezett. A későbbiekben komponált misék, mint amilyen a c-moll mise vagy a gyászmise (Requiem) töredékes maradt.
Jegyárak: 3000 Ft
Egytől a tizenkettőig
Assisi Szent Ferenc Plébániatemplom | Március 30. | 20:00
Bölcs Alfonz: Cantiga, no. 10 - Rosa Das Rosas Al Masíh o qam - libanoni kétszólamú feltámadási himnusz (Philipp György feldolgozása) Mamao chveno - grúz háromszólamú paraliturgikus ének (Bubnó Márk feldolgozása) Sztravinszkij: Otcse nas & Bogoroditce Gyevo - négyszólamú motetták Csesznokov: Zertva vecsernaja (140. zsoltár) - ötszólamú motetta Sáry László: Énekeljetek az Úrnak - hatszólamú zsoltárkánon Tallis: Miserere nostri - hétszólamú motetta Bartók: Est - nyolcszólamú kórusmű Zombola Péter: Goszpogyi, kak umnozilis (3. zsoltár) - kilencszólamú zsoltár-motetta Dukay: Aludjatok - tízszólamú nagycsütörtöki motetta Rahmanyinov: Hexapsalmos - tizenegy szólamú motetta a Vesperásból Bubnó Tamás: Könyörülj rajtam, Isten (50. zsoltár) - tizenkét szólamú zsoltár-motetta
Közreműködik: Szent Efrém Férfikar Művészeti vezető: Bubnó Tamás
A vokális zeneirodalom különlegességeiből összeállított és a Szent Efrém Férfikar által megszólaltatott, Egytől a tizenkettőig címet viselő koncertek - miként a címből is kitűnik - 12 kompozícióból állnak, az egyszólamútól a tizenkét szólamúig. A legrégebbi koroktól a 21. századig ívelő műsorban a régi bizánci és gregorián dallamok, valamint a klasszikusok mellett kortárs művek is elhangoznak, ekként a Magyarországon páratlan Szent Efrém-hangzás tucatnyi árnyalatára csodálkozhatunk majd rá. A két, Ybl Miklós által tervezett budapesti templomban rendezett koncert része az együttes Ybl-emlékévben tartott sorozatának.
William Byrd: Sing Joyfully Robert Ramsey: Jubilate Weelkes: Gloria in Excelsis Deo Ramsey: Te Deum Tomkins: When David Heard Farrant: Call to Remembrance Weelkes: When David Heard Ramsey: Magnificat, When David Heard, Nunc Dimittis Gibbons: O Clap Your Hands
Az együttes tagjai: Paul Smith, Dingle Yandell, Barnaby Smith, Emily Dickens, Sam Dressel, Chris Wardle, Oliver Vincent, Andrea Haines
A Voces8 a világ egyik legizgalmasabb és legsokoldalúbb énekegyüttese. A többszörös díjnyertes formáció nemzetközi turnéi során fellépett Európa több országában, az Egyesült Államokban, Ázsiában. Olyan rangos hangversenytermekben adott koncertet, mint a londoni Wigmore Hall, a Royal Festival Hall, a Tokyo Opera, a Tel-Avivi Operaház, a Tajpeji Nemzeti Koncertterem, a párizsi Cité de la Musique, a Dijoni Operaház, a Sanghaji Koncertterem vagy a pekingi Nemzeti Előadó-művészeti Központ. A Stuartok korát megidéző koncerten az érett reneszánsz legjelentősebb angol komponistái, Gibbons, Weelkes, Ramsey és Tomkins szakrális műveit hallhatjuk.
A Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft.-vel közös program.
Helyszín: Deák Diák Általános Iskola, 1081 Budapest, II. János Pál pápa tér 4.
Közreműködik: Háy János, Szent Efrém Férfikar
Művészeti vezető: Bubnó Tamás
A Deák Diák Iskola a Férfikar megalakulása óta otthont ad a szentefrméseknek. Az iskola idei jótékonysági bálján a tavalyi nagy sikerű együttműködést ismétlik meg Háy Jánossal: A kéz című novellájának “megzenésített” változatát adják elő. A produkció megtekintése a helyszínen váltható 1000 Ft-os báli belépő megváltásával lehetséges.
A BUDAPESTI FESZTIVÁLZENEKAR BACH-MARATONJA
Időpont: 2014. február 2. 13:00 Kategória: Koncertek Helyszín: Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Időpont: 2014. február 2. vasárnap 13:00
Helyszín: Művészetek Palotája – Fesztivál Színház
Közreműködik: Szent Efrém Férfikar, Schola Cantorum Budapestiensis
Művészeti vezető: Bubnó Tamás, Mezei János
RÉSZLETES PROGRAM
Mit Friede und Freud ich fahr dahin – nyitótétel a 125. kantátából Der Geist hilf unser Schwachheit auf – kétkórusos motetta Lobet den Herrn – négyszólamú motetta g-moll mise, BWV 235
KARMESTER: BUBNÓ TAMÁS
KÖZREMŰKÖDŐK:
Károlyi Katalin – ének Megyesi Zoltán – ének Cser Péter - ének Schola Cantorum Budapestiensis (művészeti vezető, Mezei János) Szent Efrém Férfikar (művészeti vezető, Bubnó Tamás) Aura Musicale (művészeti vezető: Máté Balázs)
Hangversenyt ad Budapesten a világhírű ferences énekes
A szentkúti kegyhely javára jótékonysági hangversenyt ad február 20-án a Szent István-bazilikában Alessandro Brustenghi ferences szerzetes – közölte a Ferences Sajtóközponttal Kálmán Peregrin, a nemzeti kegyhely igazgatója. Az esemény médiatámogatója a Magyar Kurír Szerkesztősége.
A világhírű olasz szerzetest, akinek felmenői között magyarok is vannak, a szentkútiak egy évvel ezelőtt hívták meg. „Már lemondtunk arról, hogy Alessandro ellátogat hozzánk, de néhány héttel ezelőtt írt egy levelet, hogy mostanság el tud jönni, és szívesen fellépne Budapesten” – közölte Peregrin atya. Több magyar ferences, akik Assisiben nyelvtanfolyamon vettek részt, jól ismerik az olasz szerzetest. Alessandro testvér az utóbbi évben gyönyörű tenor hangjával meghódította a világot. A La voce di Assisi című lemezét a világ egyik legrangosabb cége, a Decca adta ki és terjeszti. Második lemezén pedig –Voice of Joy –, amely karácsony előtt jelent meg, ismert karácsonyi dalokatad elő. Ezt az albumot Londonban és Jézus szülőhelyén, Betlehemben vették fel.
A szerzetes a nyakába szakadt népszerűséget jól viseli, bár életét az első lemez jócskán megváltoztatta. A szereplést nem tartja ellentétesnek a ferences lelkülettel, hiszen éppen az éneklés által valósíthatja meg a ferences küldetést: hirdeti az evangéliumot az egész világon. Megvallja, hogy állandóan keresnie kell az egyensúlyt a szerzetesi élet és a média, a koncertszervezők, a lemezkiadók világa között. Korábban csak akkor hagyta el Assisit, amikor más kolostorokba látogatott. Most pedig járja a világot.
Különlegessége lesz a február 20-i koncertnek, hogy Alessandro testvér a szentkúti kegyszobor jelenlétében fog énekelni, mivel a kegyhely legféltettebb kincse a szentkúti felújítási munkák miatt ősz óta a pesti bazilikában vendégeskedik. A koncerttel kapcsolatos további információkat a pontos program kidolgozása után teszik közzé a szervezők.
Ferences Sajtóközpont/Magyar Kurír
„Mindig az a perc” – jótékonysági koncert a Zeneakadémián
Az autizmussal élők javára Szalóki Ági és zenész barátai közreműködésével Karády-estet rendeznek a ferencesek Budapesten, a Zeneakadémián január 10-én. A támogatójegyeket a Zeneakadémia árulja.
Szalóki Ági énekesnő példaképének tartja Karády Katalint, mert remek előadóművész volt és mindig az üldözöttek és a szegények oldalán állt. A jazz és az autentikus népzene világában elismert fiatal énekes másik példaképe Szent Ferenc. A ferencesekhez régi kapcsolat fűzi, mert a rend Margit körúti plébániáján volt hittanos, nagy filmélményei közé tartozik Zefirelli híres filmje, aNapfívér, Holdnővér, és újabban lelkes híve Ferenc pápának, aki védőszentjéhez hasonlóan a szegény és a szegényekért élő Egyházat hirdeti.
Mikor a rend megkereste az autisták javára rendezendő jótékonysági est gondolatával, örömmel igent mondott, és azóta nemcsak Karády dalait gyakorolja szorgalmasan, hanem Szent Ferenc életrajzát és az új pápa megnyilatkozásait is érdeklődéssel olvassa.
Az önátadás, az adakozás, a rászorulók segítése fontos szerepet tölt be Szalóki Ági életében is. Nem először adja nevét, tudását olyan tevékenységhez, amelynek a hátrányos helyzetű közösségek megsegítése a célja.
Karády örökzöld slágerei – többek között Hamvadó cigarettavég, Szomjas a szám, Mindig az a perc – csendülnek fel Szalóki és jazzmuzsikus társai tolmácsolásában. A XX. század legnagyobb magyar dívájának művészetét szeretők számára talán ismeretes, hogy az énekesnő mindig a kiszolgáltatottak és az üldözöttek oldalán állt. Ezért is hurcolta meg őt a barna és a vörös diktatúra is.
A koncert sajátos módon köti össze a múlt század jellegzetes magyar városi életérzését a jelen zenei atmoszférájával. Meglepetésben bőven lesz része a közönségnek - ígéri Szalóki. A dalok Bacsó Kristóf szaxofonos és Juhász Gábor gitárművész feldolgozásában hangzanak el, és ahogy a negyvenes évek pesti kávéházaiban, úgy a Zeneakadémia csodásan felújított színpadán most is a kor legjobb zenészei kísérik a dalokat – az említett két előadó mellett Szakcsi Lakatos Róbert, Schreck Ferenc, Kovács Zoltán és Cseh Balázs.
A ferencesek az általuk fenntartott gyöngyösi Autista Segítő Központban (ASK) tíz esztendeje kiemelten foglalkoznak autizmus által érintett személyekkel. Ez az intézmény komplexitását tekintve egyedülálló hazánkban, mert szakszerű és folyamatos segítséget nyújt az autista gyermekeknek, felnőtteknek és családjaiknak. A Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány az autizmus problematikájának társadalmi szintű megismertetésében is szerepet vállal. Teszi ezt a rendalapító szándéka szerint azokért, akik a mai világban könnyen a társadalom peremére szorulhatnak. Maguk az autisták gyakran képtelenek saját érdekükben felszólalni, családjaik pedig kétségbeesésükben szintén gyengék érdekeik érvényesítésében.
Az ASK folyamatos küzdelmet folytat a túlélésért, hisz az állami források és a szülők támogatása nem fedezi a szakszerű gondoskodás költségeit. A takarékos gazdálkodás ellenére a központnak jelentős éves hiánya van.„Nagyon fontos a számunkra a társadalmi támogató háttér. Ezért vagyunk kénytelenek – a rendtől egyébként nem idegen – koldulás kulturált formáival élni. Most Szalóki Ági és Karády Katalin segítségével a régi kávéházi zene szerelmeseit igyekszünk megszólítani” – mondta Dobszay Benedek ferences, a rendtartomány gazdasági felelőse.
Ferences Sajtóközpont/Magyar Kurír
ORIENTALE LUMEN
Időpont: 2013. december 21. 20:00 Kategória:
Helyszín: Szent István Bazilika
Közreműködik:
Moszkvai Patriarkátus Ortodox Kórusa
Szent Efrém Férfikar
Vezényel:
Anatolij Grindenko
Bubnó Tamás
Az egyházzene és kórusok ünnepe
Szombaton rendezik meg az Országos Katolikus Kórustalálkozót
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia rendezésében, a Magyar Katolikus Kultúra Napjai programsorozat központi eseményeként tartanak országos katolikus kórustalálkozót október 19-én a Budapest Kongresszusi Központban.
A katolikus kórustalálkozók hagyománya nagyon régi, ugyanakkor a mostani találkozó különleges, hiszen először fordul elő, hogy nem templomban rendezik meg – mondta el lapunknak Tardy László, a Budavári Nagyboldogasszony-templom, közismert nevén Mátyás-templom karnagy-kántora.
Színpadra állnak a székesegyházi kórusok, a székesfehérvári Vox Mirabilis kórus és a Mátyás-templom énekkara. A Kongresszusi Központot is énekesek töltik meg. „Nem hallgatóságot hívtunk, hanem a közös éneklésbe bekapcsolódó, együtténeklő résztvevőket” – hangsúlyozta Tardy László, a találkozó egyik főszervezője.
A megszólaló művek felölelik az egyházzene történetét a gregoriántól egészen a XIX. századig. Az ország minden részéből érkező mintegy ezerkétszáz énekes közös énekében felcsendül majd többek között az Alleluja Onmes genteskezdetű gregorián, Horváth Márton Levente O salutaris című műve, KodályPange lingua ciklusából néhány tétel, Boldogasszony népénekünk egy kórus és nép együttes megszólalására komponált feldolgozása, Daróci Bárdos TamásÜnnepi kánonja, Bárdos Lajos, Halmos László és Werner Alajos egy-egy műve. A találkozót Varga László Millenniumi himnusza zárja, melyet Rómában, a Szent Péter-bazilikában ezrek énekeltek a magyar nemzeti zarándoklaton. Ennek befejező szavaival zárul a kórustalálkozó: „Tartsd meg, Isten, magyar néped: Mária országát!”
Ünnepre készülnek: az egyházzene és a kórusok nagy ünnepére. Találkozás és tapasztalatszerzés, új művek megismerése – minderre lehetőséget biztosít a kórustalálkozó.
Az egyházzenei művek imádságok. Tardy László Kodály Zoltánt idézte az aki énekel, kétszeresen imádkozikmondás kapcsán: „A zene speciális területe az, amit szavakkal még nem vagy már nem lehet elmondani.” Miután szöveggel éneklünk: imádkozzuk a szöveget, és hozzáénekeljük a dallamot. Így valóban kétszeresen imádkozunk.
„Egyházi kultúránknak talán a legtöbbekhez elérő, legtöbbeket aktívan is bevonó része az egyházzene. Emiatt is igen fontos, hogy becsüljük, őrizzük, csiszoljuk. A míves egyházzene azért is bír különös értékkel, mert az egyházi szertartásokba beépülve, segíti az Istennel való találkozás elmélyítését, de a liturgián kívül, önállóan is megállja helyét, felkeltve hívő és akár nem hívő szomját, hogy elinduljon az élő víz forrásához” – írja Erdő Péter bíboros, az esemény fővédnöke a kórustalálkozóra kiadott füzetben található köszöntőjében.
Az esemény főszervezője Veres András szombathelyi megyéspüspök. A zenei főszervezők: Beer Miklós váci püspök, az Országos Magyar Cecília Egyesület elnöke; Bubnó Tamás, Sapszon Ferenc, Tardy László karnagyok és Varga László karnagy, az OMCE központi igazgatója.
Magyar Kurír
(bh)
Egyházmegyei koncert a pécsi Kodály Központban
A tavalyi szép és emlékezetes találkozás után – Udvardy György püspök nagylelkű ajándékaként és Pécs Megyei Jogú Város felajánlásával élve – ismételten egyházmegyei koncert lesz a pécsi Kodály Központ különleges akusztikájú épületében.
A szeptember 29-én 18 órakor kezdődő Verdi-emlékhangversenyen – a 2013-as nemzetközi Verdi-évhez kapcsolódva – a MÁV Szimfonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar előadásában Giuseppe Verdi és más híres operaszerzők művei lesznek hallhatók. Az Opera Sacra elnevezésű est karmestere Michele Santorsola lesz.
A szolgálat közös küldetésünk, Udvardy György püspök ezért fontosnak tartja, hogy ily módon is köszönetét fejezze ki mindazoknak, akik az egyházmegyében feladataik felelősségteljes vállalásával, áldozatos és önzetlen segítségükkel napról napra aktívan jelen vannak.
Pécsi Egyházmegye/Magyar Kurír
Pénteken kezdődött Szent Gellért komolyzenei fesztivál Szegeden
A Szeged-Csanádi Egyházmegye hatodik alkalommal rendezi meg első püspökének emlékére a Szent Gellért Fesztivált a szegedi dómban és a Gál Ferenc Főiskolán. Szeptember 20. és 24. között számos klasszikus szerző ismert és ritkábban hallható műve csendül fel, és kortárs darabokat is hallhat a közönség.
Szeptember 20-án este, a szegedi Fogadalmi templomban rendezett szimfonikus zenekari koncerttel kezdődik a Szent Gellért Nemzetközi Komolyzenei Fesztivál keddig tartó programja. A rendezvényen először hallhatja a közönség a svájci születésű osztrák-német fesztiváligazgató, Robert Christian Bachmann karmester és zeneszerző Hommage című szerzeményét – tájékoztat az MTI.
A kulturális rendezvény Szent Gellért, az egyházmegye első püspökének nevét viseli. A legenda szerint a püspök egy utazása alkalmával megszállt egy faluban, ahol gyertyafénynél olvasott, amikor meghallotta egy kézi malmot hajtó lány énekét. A dal annyira megtetszett neki, hogy fölkeltette titkárát, hogy ő is élvezhesse a „magyarok szimfóniáját”. A történet a magyar zene egyik első irodalmi említése.
Szent Gellért napján, szeptember 24-én Ludwig van Beethoven Eroicaszimfóniáját hallhatja a közönség, a Szent Gellért Akadémia előadásában.
A komolyzenei fesztiválon számos klasszikus szerző ismert és ritkábban hallható dallama csendül fel; kortárs zeneművek is megszólalnak majd. A koncerteken többek között Bruckner-, Beethoven-, Mozart- és Haydn-műveket is hallhatnak a résztvevők.
A hangversenyek karmesterei: a Pro Cultura Hungarica-díjas Robert Christian Bachmann, a fesztivál művészeti vezetője; Jun Kuk Li karnagy, a salzburgi Kamara Filharmonikus Zenekar vezetője és Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója.
A Szegedi Szimfonikus Zenekar és a Szent Gellért Akadémia mellett a Fesztivál visszatérő vendége a Stadler Quartet és Madai Zsuzsanna is. A kísérletező, kortárs művek előadásában jártas Quartet szeptember 21-én ismét fiatal zeneszerzők Beethoven interpretációit mutatja be. Madai Zsuzsanna fuvolaművésznő szeptember 23-án a Klebelsberg teremben ad kamarakoncertet. Idén három fiatal dél-koreai származású művész is fellép szólistaként a fesztiválon. A szöuli gyökerekkel rendelkező Joon-Ho Shim (cselló), Marisol Lee (hegedű) és Youngji Ahn (fuvola) több koncerten is közreműködik – olvasható a fidelio.hu-n.
A koncertek mellett egynapos installáció készül a rendezvény zárónapján a szegedi dóm altemplomában: folytatják a Bachmann-féle Uluru-projekt bemutatását. A hatodik alkalommal megrendezésre kerülő performansz újabb meglepetésekkel és nyitott műként tovább feszegeti a hagyományos művészeti kategóriák határait.
A fesztiválon két tudományos előadásra is várják az érdeklődőket: a Gál Ferenc Főiskola Klebelsberg-termében Párducz Árpád és Janka Zoltán professzorok fejtik ki gondolataikat a zene és a tudomány összefüggéseiről – közölte az MTI.
Magyar Kurír
AZ MVM BEMUTATJA: JORDI SAVALL, LA CAPELLA REIAL DE CATALUNYA, HESPÈRION XXI
A BORGIA-DINASZTIA ZENÉJE
2013. szeptember 22. 19:30 - 22:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Művészetek Palotája 1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
A Borgia-dinasztia zenéje
Jordi Savall személyében a régi zene egyik legnagyobb specialistája látogat a Művészetek Palotájába. A katalán művész a viola da gamba reneszánszát hozta el az 1970-es években, de azóta folyamatosan szélesíti a megszólaltatott repertoárt. Ennek érdekében több zenekart is létrehozott, s a középkortól a 19. századig mindenféle és -fajta zenét megszólaltat. Izgalmasan összeállított és komoly kutatásokon alapuló tematikus műsorait mindig nagy várakozás előzi meg; ezeket rendszerint díszalbum méretű CD-könyvben jelenteti meg saját kiadójánál. A Borgia dinasztia zenéje - Egyház és hatalom a reneszánszban című kiadvány is több díjat besöpört, s ez bizonyára magától értetődővé válik mindazok számára, akik élőben is megismerik ezt a fantasztikus műsort. Maga a program annak a családnak a történetét kíséri végig a 11. századtól a 17. századig, amely véreskezű és művészetpártoló embereket egyaránt adott a világnak (olykor egy személyben), s amely dinasztia akkor érkezett a csúcsra, amikor egyik tagját, Rodrigo Borgiát pápává választották 1492-ben. A koncert közel hétszáz év terméséből válogat, s a hangok segítségével térben és időben képzeletbeli utazásra invitálja a hallgatót. Spanyolországból eljutunk az itáliai városokig, a középkorból Binchois, Dufay, Josquin és Morales reneszánsz zeneszerzők muzsikáján keresztül a barokkig, de szól majd szefárd, római és török zene is, legyen az hangszeres vagy vokális, egyházi vagy világi, tánczene vagy merészen intellektuális - reprezentálva azt a sokféleséget, amely ebben az időben is jellemezte az európai kultúrát és azt a közeget, amelyben a kegyetlenség és a szépség kéz a kézben jártak.
A koncertet 18.30 órai kezdettel Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.
Rendező: Művészetek Palotája
Erre a koncertre jegyét a Művészetek Palotája saját jegypénztáraiban Edenred Ticket Culture & Sport- és Top Prémium ajándékutalvány, Sodexo Kultúra-, Bónusz és Ajándékutalvány, Puebla Ajándék- és Kultúra utalvány, Művészetek Palotája ajándékutalvány ellenében, valamint a SZÉP-kártya szabadidő keretének terhére is megvásárolhatja.
Érvényes Élmény-, illetve Ínyenc-kártyával a Müpa-kártya által nyújtott kedvezmény személyes vagy online vásárláskor is igénybe vehető.
Jegyárak: 3300, 4500, 5900, 6900, 9900 Ft
Diákok a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben és a Fesztivál Színházban rendezett valamennyi programra a kezdés előtt egy órával – diákigazolvány felmutatásával – 500 forintért válthatnak belépőt az állóhelyekre. Egy diákigazolvánnyal egy belépőjegy váltható.
Mozart: Requiem, egyedülálló gálaest a Szent István Bazilikában, szeptember 27-én, vagy október 19-én
Mozart, a zeneirodalom egyik legnagyobb alakjának élete bővelkedett váratlan, misztikus, romantikus és drámai fordulatokban. Legutolsó műve, a Requiem születésének körülményei mind a mai napig számtalan legendára és találgatásra adnak okot, miközben legismertebb és legjobban csodált művének tekintjük. Most itt a lehetőség, hogy Te is meghallgasd a Bazilika fenséges díszletei között!
A Requiem, sok más Mozart műhöz hasonlóan megrendelésre készült, de ez a megrendelés nagyon is különbözött a többitől. A megrendelő ugyanis titokban tartotta kilétét, amelyet csak Mozart halála után több mint 150 évvel sikerült kideríteni. Franz von Walsegg-Stuppach gróf nem véletlenül próbált a háttérben maradni; a megrendelt halotti misét saját szerzeményeként akarta bemutatni, felesége halálának első évfordulóján.
Arról is megoszlanak a vélemények, hogy a Mozart betegsége és halála miatt befejezetlen mű ki által nyerte el végleges formáját. A legvalószínűbbnek Franz Xaver Süssmayr tűnik, akit a mester özvegye bízott meg a gyászmise befejezésével, és aki az azóta elveszett vázlatok alapján végezte el ezt a munkát.
A Requiem fenséges zenéje végigkalauzol a halállal kapcsolatos érzéseken és gondolatokon, egyszerre drámai és felemelő, amelyet most kiváló énekesek és zenészek előadásában hallgathatsz meg a Bazilikában, 30% kedvezménnyel, 4.200 forintért.
A gálakoncertet J. S. Bach: d-moll toccata, Air és fúga című darabja nyitja, amelyet Virágh András Gábor, a Bazilika orgonaművésze szólaltat meg a templom világhírű műemlék Angster-orgonáján.
J. S. Bach: d-moll toccata és fúga a Mester egyik legismertebb orgonaműve. Számtalan feldolgozása ismert, még jazz-változat is készült a darabból. A toccata (amely az olasz érinteni szóból származik) az első pillanattól lenyűgözi a hallgatót hatalmas hangzásával és akkord-zuhatagaival, amellyel bemutatja az orgona fenséges erejét. A dallamos fúga (amely a latin fugere (kergetni) szóból keletkezett) mindenkinek egyértelmű és követhető zene, amelynek végén visszatér a toccata erőteljes és improvizatív hangvétele, ez megkoronázza a kompozíció befejezését. A barokk kor előadói gyakorlata szerint a toccata és a fúga között Bach D-dúr szvitjéből az „Air ” – tétel orgonaátiratát hallhatják.
Közreműködik: Szakács Ildikó – szoprán Bakos Kornélia – alt Molnár András – tenor Kováts Kolos - basszus Virágh András Gábor - orgona Budapesti Kórus, Belvárosi Főplébániatemplom Énekkara, Monarchia Szimfonikus Zenekar Vezényel: Virágh András
Omega-oratórium a bátaszéki templomtorony felújításáért
2013. 08. 14.
Majdnem százan játszanak az Omega-oratórium augusztus 17-i bemutatóján, amelyet a bátaszéki Nagyboldogasszony-templomban a torony helyreállításáért rendeznek.
Trunkos András producer az MTI-nek elmondta, hogy az oratórium Omega-dalokból vegyeskórusra, szimfonikus zenekarra és néhány rockzenei hangszerre komponált mű. Ismertetése szerint a szombat este nyolc órakor kezdődő előadáson a nyíregyházai Cantemus Vegyeskar és az Óbudai Danubia Szimfonikus Zenekar működik közre, a zenészek között az Omega együttesből Kóbor János, Benkő László és Debreczeni Ferenc játszik. Az oratórium az Omega együttes szerzeménye.
A másfél órás, négytételes kompozíció a Ballada a fegyverkovács fiáról című dallal kezdődik és a Gyöngyhajú lánnyal végződik. A számtalan nagy Omega-sláger mellett olyan dalok is szerepelnek benne, amelyeket az együttes élőben még soha nem játszott. A dalok kiválasztásánál fő szempont volt a templomi megszólalás, amelyhez alkalmazkodik a számok szövege. Az oratóriumot látványelemek kísérik: a templom részeinek megvilágítása mellett az Omega-koncerteken ismert lézershowt is láthat a közönség. A bátaszéki származású Kóbor János korábban az MTI-nek úgy jellemezte a készülő művet, hogy barokk egyházi zene és meditatív, „pink floydos” hangzás jellemzi majd.
A koncertre eddig nyolcszáz jegy kelt el, a kiváló akusztikájú templom ezerfős közönséget képes befogadni – mondta Herendi János, Bátaszék plébánosa. Az ötezer forintos jegyeket a bátaszéki plébánián lehet megvásárolni.
A templomot, amelynek 82,5 méteres tornya az ország nyolcadik legmagasabbja volt, tavaly decemberben nyilvánították életveszélyessé. A 36 méter magas toronysisakot áprilisban eltávolították, a tornyot pedig ideiglenesen lefedték. Az 1899 és 1903 között épült neogótikus templom eddigi megerősítése, valamint a bontás összesen 55 millió forintba került, amelyet a pécsi egyházmegye és a bátaszéki egyházközösség közösen finanszírozott. Az új toronysisak építésére a bátaszéki plébánia gyűjtést indított, az Omega-oratórium bevételét a helyreállításra ajánlották fel.